PIONIERen doe je zo!


Kopa ontwikkelt samen met vier basisscholen een doorgaande leerlijn creatief vermogen. De leerlijn noemen we de Pionier. Pionier heeft binnen deze samenwerking twee betekenissen.

Een pionier kennen we als iemand die durft te proberen, mag falen en van daaruit weer nieuwe ideeën laat ontstaan. Dat is ook wat we ambiëren in de klas. Niet alleen van de leerlingen, maar ook van de leerkrachten. De leerkracht is immer de basis van onze leerlijn. We besteden dan ook veel aandacht aan het trainen van de teams, op de geboden technieken en de PIONIER!

De tweede betekenis van Pionier. De PIONIER! is een afkorting die we gebruiken voor de creatieve en procesgerichte didactiek van de leerkracht voor de klas. Elke letter staat voor een houding die de leerkracht inneemt tijdens de kunstlessen.

Procesgericht werken – Begeleid de leerling in zijn eigen creatieve proces

Inspireren – Met kwalitatief werk van kunstenaars, verhalen, films of theater

Open vragen stellen – Krijg een mooie duik in de fantasie van de kinderen

Niet interpreteren – Voorkom dat je aannames doet en stel je oordeel uit

Ik durf ook – Je eigen kwetsbaarheid inzetten om kinderen over drempels heen te helpen

Eigenheid – Ieder kind gaat anders om met de opdracht, hoera!

Ruimte bieden – Suddertijd – vragen onbeantwoord laten – binnen opdracht de rek toestaan

! Expect more! – Kinderen die zich meer uitgedaagd voelen, dagen zichzelf verder uit

De leerlijn omvat allerlei leskisten, zoals Fotografie, Licht, Tekenen, Textiel. Na afloop van de leskist Tekenen gaf Klaas Dijkstra (groep 5) van de Pijlstaart aan: ‘Ik was zelf na afloop van elke tekenles heel trots, omdat er telkens wel iemand een heel wezenlijk punt van ontwikkeling bij hem of haar zelf kon benoemen of dat ik dat kon doen. Van ik kan het niet naar dit heb ik goed gedaan in deze les.’

 

One Comment

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.