Crowdfunding

help ons met het maken van onze toolboxen

Samen met twee basisscholen in Utrecht hebben wij twee kaartensets ontwikkeld waarmee met kinderen gewerkt kan worden. In de klas of gewoon thuis. Met de campagne op Voordekunst.nl willen we de maakkosten voor beide toolboxen financieren.

In ruil voor je steun krijg je fijne tegenprestaties. Wat dacht je bijvoorbeeld van de toolboxen, zodra ze klaar zijn! Of een training over hoe er mee te werken? En psst, je kan ook op een creatieve date met ons 🙂

Chillen met kunst heeft 25 werkvormen. De aandachtsoefeningen kan je via audio-bestanden laten begeleiden of zelf voorlezen vanaf de scripts. Bij elke werkvorm doen we suggesties van kunstwerken die je online zelf kan opzoeken. Zo kan je bij één werkvorm eindeloos variëren door telkens een nieuw werk te kiezen.

chillen met kunst

Aandacht is het nieuwe goud, in een samenleving waar we continu verleid worden door sterke berichtkoppen, social media en de commercie. We multitasken met te veel tabblaadjes open in het hoofd. En dan wil je nog werken, of naar school gaan en leren. Of bijvoorbeeld je laten raken door kunst.

Met deze kaartenset kan je samen met kinderen vanuit aandacht kijken naar kunst. Eerst doe je met gesproken audio op mindfullness geïnspireerde aandachtsoefeningen. Daarna ga je met meer ruimte in je hoofd kijken naar kunst. Door de werkvormen leer je voorbij je eerste oordeel naar de kunst kijken. In een klas leer je over de verschillende blikken van alle leerlingen, met respect samen praten over waar je blik samenvalt en waar je iets anders ziet. Ook wordt er doorgewerkt naar aanleiding van de kunstwerken, bijvoorbeeld tekenen wat er om het hoekje van een schilderij gebeurt of in slow-motion dansen als een standbeeld.

Chillen met kunst is gemaakt door: Linda Eversteijn (DichtbijKunst), Manja Eland en Linda Rosink.

de denkfabriek

In de DENKfabriek los je problemen op. Kom je altijd op school met een geplette boterham of is er in de pauze te weinig ruimte voor alle spelletjes op het schoolplein? Na werksessies in de DENKfabriek heb je nieuwe frisse oplossingen bedacht, getest en gepresenteerd.

Werkend in een groepje lopen leerlingen de verschillende fasen van Design Thinking door. Elke ruimte in de fabriek stelt een fase voor. Design Thinking is een ontwerpmethode waarbij de Persona centraal staat. Je lost een probleem op vanuit degene die het probleem ervaart. Je pluist een probleem helemaal uit tot de kern en van daaruit ga je zoveel mogelijk ideeën opdoen, een goed idee verstopt zich namelijk vaak tussen heel veel slechte. Je kiest een idee waarvan je een prototype maakt, deze test je en presenteer je.

In deze toolbox komen veel talenten tot zijn recht, elke fase vraagt om andere competenties. Elk groepslid mag de baas zijn in één ruimte, leerlingen worden gestimuleerd om daarbij uit te gaan van elkaars talenten.

De DENKfabriek is gemaakt door Sjoerd Kerssies, Linda Rosink en Manja Eland.

Deze werkvorm is gemaakt voor groepen 5 tot en met 8. In groep 5 heeft de leekracht een grotere rol in het begeleiden van de fasen, in groep 8 kunnen leerlingen zelfstandig in groepjes de fasen doorlopen.
Ook in huis, bijvoorbeeld tijdens feestjes, kan je werken met de DENKfabriek.