Creativiteit
Als veelgenoemde competentie voor de 21e eeuw neemt creativiteit een steeds belangrijker plek in, in het onderwijs en daarbuiten. Bij het trainen van je creativiteit ontwikkel je ook je flexibiliteit, je beeldtaal en je doorzettingsvermogen. Daarnaast kan je middels creatieve activiteiten je sociaal-emotionele vaardigheden trainen.
Onze procesgerichte lessen bieden de ruimte om te ontdekken op welke manier je opdrachten aanpakt, maar ook op welke manier de ander dat doet. Je leert samenwerken, gebruik maken van elkaars talenten. En tijdens de reflectieve gesprekken na de lessen leer je met respect elkaars perspectief verkennen. In het delen van en reflecteren op je proces en werk met anderen leer je over wie je bent en wie de ander is.
Wij geloven dat creatieve kracht in de samenleving hierdoor bijdraagt aan het samen omgaan met toekomstige uitdagingen.
de leerkracht kan het zelf!
Creativiteit is een spier, die kan je trainen. Als kunstenaars komen wij vaak in een klas met kinderen die niet klaar zijn voor wat we het liefst met ze doen, een duik in het creatief proces. De basis van creativiteit kan door een groepsleerkracht aangeboden worden, zodat leerlingen om leren gaan met de onzekerheid van een les met een open einde.
PIONIER! is ontwikkeld in samenwerking met vier basisscholen en helpt leerkrachten op meerdere manieren.
Weg drempels!
Wat belemmert leerkrachten bij het aangaan van een creatief proces?
- Randvoorwaarden: Tijd, geld, (fysieke) ruimte en draagvlak.
- Inspiratie en vakkennis.
- Procesgerichte didactiek: Wat is een creatief proces?
- Mindset: Durf een les te geven met open einde, met nieuwe technieken.
Klik op onderstaande knop om meer te lezen over hoe PIONIER! je helpt.
de Diamant
PIONIER! gaat uit van het model ‘Diamant – creatief vermogen’, zoals dat door het netwerk Creatief Vermogen Utrecht is ontwikkeld
21e eeuw
curriculum.nu
PIONIER! sluit aan op de eerste concepten van curriculum.nu. Door te werken met PIONIER! geef je leerlingen de kans om zich breed te ontwikkelen.