Licht

Spelen met schaduw, licht en blacklight

Licht

Licht zie je overal, behalve in het donker, dan zie je alleen zwart. Je kan het niet vastpakken. Dagelijks komt de zon op en verlicht de wereld. Veel huizen, gebouwen, straten zijn verlicht, in het donker, maar ook overdag. Licht helpt ons de wereld te kunnen zien. Maar wat is licht eigenlijk? En is het altijd alleen maar nuttig of kan je er ook mee spelen?

Woordenlijst

  • Licht: Het gedeelte van elektromagnetische straling dat zichtbaar is voor mensen. De golflengte ligt ongeveer tussen de 400 en 800 nm.
  • Black light: ook wel UV-licht of ultraviolette straling genoemd, is elektromagnetische straling net buiten het deel van het spectrum dat met het menselijk oog waarneembaar is. Sommige producten, bijvoorbeeld T-shirts en kralen, zijn behandeld met uv-gevoelige stoffen. Deze producten lichten dan op of verkleuren onder de invloed van (onzichtbaar) ultraviolet licht. In de lessen maken we gebruik van blacklight schmink dat oplicht als je er met een UV-lampje op schijnt.
  • Lightpainting: Een fototechniek waarbij je werkt met een lange sluitertijd en bewegende lichtbronnen. Door de bewegende lichtbron direct op de camera te richten kan men ‘tekenen’ of ‘schrijven’ in de lucht.
  • Lampion: Een papieren koker, bol of andere vorm met een kaars of andere lichtbron erin. Ze kunnen als een slinger opgehangen worden of aan een stokje rondgedragen worden.
  • Paper light box: Een paper light box, is een vorm van een kijkdoos waarin lagen papier met een uitgesneden silhouet met afstand achter elkaar zijn gezet. Door achter de laatste laag een lichtje te plaatsen creëren de lagen en schaduwen een gevoel van diepte.
  • Projectie: Het tonen (projecteren) van beelden en videos op een 2D scherm.
  • Reflectie: licht dat op een materiaal of voorwerp valt, kan worden gereflecteerd of geabsorbeerd. Reflectie betekent dat de energie van de straling wordt teruggekaatst.
  • Schaduw: Het donkere beeld dat ontstaat als licht van een lichtbron geheel of gedeeltelijk wordt tegen gehouden door een object.
  • Silhouet: Een silhouet is een visueel beeld van een ondoorzichtig object (persoon, dier, voorwerp), dat een goed contrast heeft met de achtergrond. Daardoor ontstaat een duidelijke vorm die egaal is van kleur (in het algemeen zwart of grijs), doordat er weinig licht opvalt dat gereflecteerd wordt,  in verhouding tot de helderheid van het achtergrondlicht.
  • Spotlight: Lamp die een bundel licht op een smal oppervlakte richt.
  • Videomapping: Techniek voor het projecteren van beelden op (vaak) gebouwen. In 3D wordt er een laag over het gebouw geprojecteerd waardoor er een optische illusie tussen 2D en 3D ontstaat. Gebouwen lijken open te scheuren, te draaien of in te storten.

groep 1 en 2

groep 3 en 4

groep 5 en 6

groep 7 en 8