beestje bouwen – bouwles

Op deze pagina vind je de opdracht voor de leerling.

Voor de leerkracht vind je hier een download met de lesbeschrijving en twee losse beeldbestanden.
Beestje-bouwles-lesbrief
Beestje-bouwles-beeld

Bouwen5

opdracht:

Maak van een wc-rol en andere materialen een fantasiedier.

Groep: 3, 4, 5

Tijdsduur: 1 á 2 lessen

(Verbruiks)materiaal: wc-rollen, chenille draad, ijslolly stokjes, gekleurde rietjes, touw, gekleurde veren, elastiekjes, ander restmateriaal

Gereedschap: scharen, prikpennen en priklappen

oriëntatie:

Klik op de afbeeldingen hiernaast, of download het bestand hieronder. Er opent een presentatie met het werk van kunstenaars Jean Tinguely en Sayaka Ganz. Wat zie je? Wat valt je op?

Beestje-bouwles-beeld

onderzoeken:

Wat kan je allemaal doen met de materialen die aangeboden worden? Probeer verschillende manieren van verbindingen uit. Je mag in deze les geen lijm of plakband gebruiken. Als je oplossingen hebt gevonden, schrijf ze dan even op of teken ze na.

uitvoeren:

Nadat je een verzameling van verbindingen hebt gevonden kan je starten aan de opdracht. Je gaat met de wc-rol en allerlei ander materiaal nu een beestje maken. Het mag lijken op een bestaand beest, maar dat hoeft niet.

Tips – voor als je even vast zit:

  • Hiernaast zie je een video met allerlei verbindingstips. Probeer het eerst zelf.
  • Vraag aan je klasgenoten naar tips om te verbinden, misschien hebben zij wel heel andere manieren gevonden
  • Kijk eens goed naar wat je hebt gemaakt, herken je al iets? Kan je dit herhalen? Vergroten of verkleinen?
  • Heb je al materialen gebogen? Verfrommeld, opgedraaid of gevlochten?

verdiepende opdrachten:

Maak een dierentuin met schoenendozen voor alle beesten.
Maak een video over de avonturen van de beesten in groepjes.
Schrijf een verhaal over je beest.

reflecteren:

  • Waar zitten de verschillende ledematen van het dier?
  • Kan het iets bijzonders?
  • Hoe zou hij/zij het liefst wonen?
  • Wat vond je moeilijk aan deze opdracht?
  • Wat vond je het leukst?
  • Hoe heb je onderdelen aan elkaar vast gemaakt?