kronen – les over identiteit

Op deze pagina vind je de opdracht, kort beschreven voor leerkracht en/of leerling.

Voor de leerkracht vind je hier een download met de uitgebreide lesbeschrijving en een beeldbestand.
Kronen-lesformulier
Kronen-beeldpresentatie

opdracht:

Laat zien hoe belangrijk je bent met een zelfgemaakte kroon.

Groep: 1, 2, 3 en 4

Tijdsduur: 2 a 3 lessen

(Verbruiks)materiaal: Veren, paperclips, ijslolly stokjes, divers (rest)materiaal, kartonnen stroken

Gereedschap: scharen, prikpennen, prikmatjes, lijm, nietmachines, camera

oriëntatie:

Klik op de afbeeldingen hiernaast, of download het bestand Kronen-beeldpresentatie

Bespreek de afbeeldingen met de groep. Vragen die je kan stellen? Wat gebeurt hier, waaraan kan je dat zien?

onderzoeken // les 1:

In deze klas is iedereen even belangrijk, iedereen is een koning op koningin op zijn of haar eigen manier. Hoe wil jij laten zien dat je belangrijk bent?

Laat leerlingen uitproberen met verschillende vormen en materialen voordat ze gaan plakken of nieten. Moedig ze aan om de kroon zo ontwerpen dat ze er zelf belangrijker door lijken en dat de kroon goed bij ze past.

uitvoeren //  les 2:

De leerlingen mogen zelf beslissen wat voor soort kroon ze willen maken. Neem als basis een reep karton voor elke leerling op maat vastgeniet. Laat de leerlingen de materialen zien. Hiervan mogen ze alles gebruiken.

Tips – voor als je even vast zit:

  • Deze les draait om experimenteren, prutsen met materialen.
  • Laat de afbeeldingen zien.
  • Welke eigenschappen of talenten kan je in de kroon zien?
  • Wat kan je doen met touwtjes of paperclips?
  • Hoe kan je nog meer opvallen?
  • Kan je kroon hoger, of breder?

verdiepende opdracht:

Wanneer de kronen klaar zijn is het tijd voor een staatsieportret! Laat de leerlingen hun kroon opzetten en een neutrale achtergrond kiezen. Zet ze een voor een op de foto.

Winnie Harlow // MET gala

reflecteren:

  • Waar lijkt het poppetje heel groot?
  • Waar zie je kikvorsperspectief en waar vogelperspectief?
  • Welke foto vind je heel mooi en waarom?
  • Waar wordt het spannend of een beetje eng, hoe komt dat?
  • Welke foto vertelt een verhaal?
  • Waar speelt licht een belangrijke rol?