nieuwe partners


We zijn superblij met onze nieuwe partners. In dit bericht stellen we ze graag aan je voor!

Creatieveinvaldocent is opgezet door Irma den Bode en Shanna Deurloo. Beide kunstenaar en creatief ondernemer, met ruime ervaring in het onderwijs. Met Creatieveinvaldocent bieden ze een oplossing voor twee problemen.
1. Zij zien dat er voor kunstenaars niet veel aanbod is op de arbeidsmarkt; de vraag naar specialistische vaardigheden is beperkt.
2. Ze helpen scholen uit de brand door kunstenaars in te zetten als invaller.

PIONIER! ziet hier ook de meerwaarde van in. Daarom werken we samen. Scholen kunnen PIONIER! dagprojecten kiezen als ze invallers inzetten. Daarnaast, als een school graag met PIONIER! wil werken, maar de leerkrachten te weinig tijd hebben, kunnen ze de kunstenaars van Creatieveinvaldocent ook inzetten als vakleerkracht.

Samen met De Domijnen in Sittard is basisschool de Sprong in Oirsbeek gestart met PIONIER! Dit jaar vindt de eerste kennismaking plaats.

De Sprong is gestart met het werken met leskist Bouwen. Ze hebben een korte introductie training gehad en voeren de lessen zelfstandig uit. Naar aanleiding daarvan gaan we kijken voor volgend jaar wat we inplannen. Wat is er nodig aan ondersteuning en hoe kunnen we PIONIER! zo goed mogelijk laten landen.
De Domijnen zijn betrokken als lokale expert. Zij hebben kennis van de culturele regio en kunnen de school dan ook goed helpen met het koppelen van lessen uit PIONIER! aan bijvoorbeeld theater of musea. Of de leerlingen doorverwijzen naar lokale aanbieders van creatieve clubs.

PIONIER! gelooft in de kracht van creativiteit in het onderwijs. Om dit een stevige plek te geven, concentreren wij ons op de leerkracht. We willen graag kijken in hoeverre we studenten op de PABO al kennis kunnen laten maken met het creatieve proces.

In Hogeschool de Kempel in Helmond hebben wij hiervoor een perfecte partner gevonden. In schooljaar 2019-20 gaan we daarom een pilot uitvoeren, samen met de beeldende docenten op deze PABO. Vragen die we gaan onderzoeken:
Op welke manier kunnen we PIONIER! relevant maken voor het onderwijs aan de toekomstige leerkrachten?
Wat heeft een PABO nodig van PIONIER! om de studenten ermee te kunnen laten werken?
Hoe ervaren de studenten het werken met PIONIER!?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.