Ervaringen van leerkrachten
Deze leerkrachten werken met PIONIER!
Dit is hoe zij het ervaren.
PIONIER! op de Einsteinschool
Lettie Havinga is leerkracht op de Einsteinschool in Amsterdam.
Zij is dit schooljaar begonnen met PIONIER! lessen en blogt hierover.
Meer ervaringen
PIONIER! maakt dat ik en mijn collega’s in de klas met nieuwe technieken en materialen werken, die we anders niet zo snel zouden pakken. Er is vertrouwen om eigen keuzes te maken, zodat de lessen goed aansluiten. We zien bij kinderen en collega’s meer ruimte voor experiment. De kern van creativiteit volgens ons.
Lotte Vernooy, groep 1/2 op de Pijlstaart
Vorig schooljaar is het team van de Zeven Gaven gestart met PIONIER!. De leskisten, met daarin gedifferentieerde, praktische, kant-en-klare lessen, zijn door de kinderen en het team met veel enthousiasme ontvangen. Tijdens de lessen worden de fantasie en de verbeelding geprikkeld en de oplossingsvaardigheid van de kinderen gestimuleerd. En die kinderen zijn het meest tevreden! Zij zien elke week uit naar de les en gaan met enthousiasme aan de slag. Het is leuk om te zien dat onze kinderen, die vaak niet zo taalvaardig zijn, zich ook op een andere manier mogen en kunnen uiten. Het plezier spat ervan af. Binnen het creatieve proces zijn zij trots op de oplossingen die zij voor een probleem hebben gevonden en zijn zij blij met het eindproduct.
Karry, directie de Zeven Gaven
Ons onderwijs staat bol van de resultaatmetingen. We hechten belang aan de cito en deze scores bepalen wat voor soort onderwijs een leerling krijgt. Doen we wel het goede?
1 keer per week is er een middag die mij geen piekeren oplevert. Ik kijk niets na en ik geef die les vrijwel zonder voorbereiding. De leerling en zijn creatieve leerproces staat centraal. De les is van waarde voor mijn leerlingen en ondersteunt ze om op te groeien tot evenwichtige en vrolijke volwassenen. De leerlingen werken aan die steeds belangrijker wordende soft skills waar de 21st century skills een voorbeeld van zijn. Tijdens deze les vind ik het fantastisch om leerkracht te zijn. Orde houden lijkt makkelijker te gaan en ineens heb ik ruimte om een praatje te maken met mijn leerlingen. 1 keer per week geef ik namelijk les volgens de didactiek van PIONIER!. Voor scholen en leraren die begrijpen dat creativiteit een onmisbare vaardigheid is in het leven van iedereen. Een vaardigheid die iedereen bij zich draagt, en die ons helpt om onszelf beter te leren kennen.
Sjoerd, groep 6 op de Jazzsingel
PIONIER! is voor mij het voor de kinderen onzichtbare kader waarbinnen ze allemaal een individueel proces doorlopen, waarbinnen durven proberen, durven falen, durven afwijken en durven groeien de basis is. Binnen deze basis maken ze kennis met verschillende ambachten binnen de beeldende kunst. Van oeroude tot 21e -eeuwse technieken. Naast ervaren en creëren ligt de beschouwende component. Deze biedt de kinderen de mogelijkheid om met een voor hen onbekende blik naar de wereld te kunnen en durven kijken. De mogelijkheden tot (zelf)reflectie maken PIONIER! tot een (kunst)wereld verkennend geheel.
Klaas Dijkstra, groep 5 op de Pijlstaart